بن بست نظامی طرفین بین المللی درگیر در جنگ داخلی سوریه، بستری عینی برای نیروهای چپ و آزادیخواه –  جعفر عظیم زاده

بدنبال پیشنهاد دولت آمریکا مبنی بر تحویل ذخایر سلاحهای شیمیائی از طرف دولت سوریه و استقبال روسیه و دولت اسد از این مسئله، به نظر میاید بحث دخالت مستقیم نظامی امریکا و متحدینش در این کشور  نسبت به هفته های قبل تضعیف شده است. مسئله چیست؟ آیا این اتفاق به معنای منتفی شدن دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش در سوریه است و اگر چنین نیست این پیشنهاد از طرف دولت آمریکا و پذیرش آن از سوی دولت اسد و روسیه ناشی از کدام وضعیت است؟  تحولات در سوریه به کدامین سو پیش میرود؟ دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش، تداوم وضعیت حاضر،  یا بند و بست طرفین بین المللی درگیر در این جنگ.

دخالت مستقیم نظامی آمریکا در جنگ داخلی سوریه و احتمال تضعیف و سرنگونی دولت اسد به طور عینی نه تنها نقطه عطفی در جنگ  داخلی این کشور، بلکه یک نقطه عطف مهم تر در صحنه معادلات سیاسی منطقه خاورمیانه خواهد بود. این اصلی ترین ویژگی مربوط به پیچیدگی دخالت مستقیم آمریکا و متحدینش در جنگ داخلی سوریه و تداوم طولانی مدت آن است. سوریه نقطه تلاقی مسائل بسیار مهمی در معادلات منطقه ای فی ما بین ایران و روسیه از یک سو و دول غربی و عربی از سوی دیگر و همچنین مسائل مربوط به فلسطین و اسرائیل و هم اکنون محل تاخت و تاز جریانات سیاه در منطقه خاورمیانه است.

در نتیجه ی احتمال دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش در جنگ داخلی سوریه  و احتمال سرنگونی دولت اسد تا آنجا که به معادلات منطقه ای بر میگردد: 1-  کل این معادلات از حضور حزب الله در لبنان گرفته تا  مسائل مربوط به فلسطین و اسرائیل و تا شکل دهی به خاورمیانه جدید و.. به نفع غرب در برابر ایران و روسیه بهم خواهد ریخت  2- قدرت سرباز گیری و جولان جریاناتی همچون القاعده، جبهه النصره و.. حداقل در کوتاه مدت افزایش پیدا خواهد کرد 3- روسیه متحمل بزرگترین شکست  قدر قدرتی پوتینیزمی خود در معادلات منطقه ای و جهانی خواهد شد.

اینها عمده ترین و گرهی ترین مسائلی هستند که نه تنها نفس آغاز دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش در جنگ داخلی سوریه را بسیار سخت و پیچیده کرده است بلکه فرجام این دخالت و روند جنگ داخلی در این کشور را نیز در هاله ای از ابهام قرار داده است.  از همین رو هم هست که یک روز دولت آمریکا استفاده از سلاح شیمیائی را خط قرمز خود اعلام میکند، پارلمان انگلستان به رویکرد نخست وزیر این کشور رای مثبت نمیدهد، روز دیگر اوباما با گرفتن ژست خرد جمعی، تصمیم به دخالت در سوریه را به رای کنگره وا میگذارد و بفاصله بسیار کوتاهی دولت آمریکا شرط عدم تهاجم به سوریه را  تحویل ذخایر سلاحهای شیمیائی از سوی دولت اسد قرار میدهد و در آنسوی این قطب نیز روسیه و ... لحن ملایم و سازشکارانه تری به خود میگیرند و دولت اسد بطور خیره کننده ای با تحویل سلاحهای شیمیائی اش موافقت خود را اعلام و روسیه نیز از آن حمایت میکند. این سر در گمی ها از سوی قطبهای بین المللی در گیر در جنگ داخلی سوریه حاکی از زمین گیر شدن آنها در این جنگ و بطور عینی و واقعی  ناشی از پیچیدگی معادلات مربوط به کشور سوریه است.  به همین دلیل به احتمال بسیار زیاد دوره پیش رو در جنگ داخلی سوریه، حداقل در روزها و هفته های آینده، دوره تلاش برای بند و بست طرفین بین المللی درگیر در این جنگ خواهد بود. اینکه این بند و بست چه سرانجامی پیدا خواهد کرد و یا پایان دوره پیش رو سر آغاز دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش در جنگ داخلی سوریه خواهد بود، چندان دقیق و مطمئن قابل پیش بینی نیست. چیزی که قابل پیش بینی و  روشن است، اینست که اولا بند و بست و توافق بر سر سرنوشت سوریه همانقدر پیچیده خواهد بود که آغاز دخالت نظامی آمریکا و متحدینش  در این کشور، و دوما سرنوشت هر دوی اینها هر چه باشد ربطی به مردم سوریه و  آزادیخواهی آنان نخواهد داشت و جنگ و خونریزی در ابعاد مختلفی در این کشور ادامه پیدا خواهد کرد. 

 اما مسئله بسیار مهمی که در این میان وجود دارد اینست که بن بست جنگ داخلی در سوریه و زمین گیر شدن حال حاضر طرفین بین المللی درگیر در آن، زمینه مساعدی را بیش از هر زمان دیگری  برای تحمیل خواست افکار عمومی و بیشترین تاثیر گذاری بر روند جنگ داخلی در این کشور فراهم کرده است. بطوریکه به جرات میتوان گفت شرایط حاضر یک فرصت بزرگ و تنها فرصت برای افکار عمومی و نیروهای چپ و آزادیخواه برای ایفای نقش و جلوگیری از گسترش عمق و دامنه جنایات در کشور سوریه است. نباید این موقعیت را از دست داد. باید به مثابه اقدامی عاجل و فوری با طرح و نشان دادن بن بست نظامی و زمین گیر شدن حال حاضر طرفین بین المللی درگیر در جنگ داخلی سوریه و به این معنا وجود زمینه و بستر نسبتا مناسب برای تحمیل آتش بس و برگزاری انتخابات آزاد، فرصت حاضر را به فرصتی برای خاتمه جنگ داخلی به نفع مدنیت در سوریه تبدیل کرد. اینکار: 1- با توجه به شرایط حاضر و سر در گمی و بن بست نظامی قطبهای بین المللی درگیر در این جنگ 2- طرح دخالت احتمالی مستقیم آمریکا در سوریه در هفته های گذشته و به این معنا بالا رفتن حساسیت افکار عمومی نسبت به تداوم جنایت و انسان کشی در این کشور3- تاکید بر مهلک تر شدن خطر دخالت مستقیم طرفین بین المللی درگیر در جنگ داخلی سوریه در پس بن بست نظامی حال حاضر و بالاخره با اتکا به قدرت فیسبوک و تویتر و به یمن وجود بستر ارتباطی سهل و آسان در بین نیروهای چپ و آزادیخواه منطقه و جهان ممکن و مقدور است.

یک تلاش بزرگ و قدرتمند بین المللی برای تحمیل آتش بس، کناره گیری اسد و برگزاری انتخابات آزاد در کشور سوریه آنهم بویژه در شرایط حاضر تنها کاری است که در توازن قوای طبقاتی موجود در سطح جهانی  از دست نیروهای چپ و آزادیخواه بر میاید. باید دانست که چگونگی فرجام جنگ داخلی در سوریه و گذر مردم این کشور از شرایط حاضر بطور حتم در روند خیزشها و تحولات انقلابی احتمالی در سایر کشورهای منطقه خاورمیانه تاثیری تعیین کننده از خود بر جای خواهد گذاشت. به این معنا نیرهای چپ و آزادیخواه در منطقه خاورمیانه مسئولیت تاریخی تری در قبال تحولات سوریه بر دوش دارند و می باید به سرعت به پرچمدار چنین حرکتی در سطح جهانی تبدیل شوند. فرصت بسیار محدود است و در پس وضعیت حاضر و احتمال دخالت مستقیم نظامی آمریکا و متحدینش درجنگ داخلی سوریه، زمان برای هر حرکت اعتراضی  در جهت پایان دادن به جنایات دولت اسد و گسترش ابعاد جنایات ناشی از دخالت مستقیم امریکا  و نیروهای سیاه درگیر در جنگ داخلی سوریه و حامیان غربی و منطقه ای آنها بسیار دیر خواهد بود. پایان